Dag Danitsja & Alexander
Als afgestudeerd mediacoach doe ik mijn best het vuur rond dit thema brandend te houden @SHD. In onze school proberen we onze eerstejaars meer mediawijs te maken door gebruik te maken van de bundel Irespect. (http://www.childfocus.be/sites/default/files/irespect.pdf) We gebruiken hiervoor het titularisuur. Als inleiding op deze lessen komen de leerlingen vijfde en zesde jaar humane wetenschappen met een eigen gemaakte introductieles die als eye-opener moet dienen om het thema in te leiden. We zijn er immers van overtuigd dat dit peerproject een grotere impact heeft op het gedrag van de leerlingen. Van een andere jongere neem je immers sneller iets aan dan van een leerkracht ;) In de vrijdagbijlage van het Belang van Limburg verscheen hieromtrent volgend artikel: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20180309_03399983/leerlingen-5-en-6-hw-shd-maken-eerstejaars-meer-mediawijs
Elke leerling verklaart zich ook akkoord met een Acceptable Use Policy omtrent (sociale) media bij inschrijving. We werken momenteel ook hard aan een leerlijn omtrent dit thema. Zo gebeurde er reeds een enquête via smartschool bij het personeel om in kaart te brengen wat er al gebeurt. Bedoeling is toch in elk jaar van 1 tot en met 6 het thema aan te raken. Zo werkten we in het tweede jaar ook al rond de film Trust. Stilaan gaan we zo naar een activiteit voor elk jaar.
Vriendelijke groeten
Lydia Huskens
Coördinator eerste graad & lerares Frans @ Stedelijke Humaniora Europalaan 10 3650 Dilsen-Stokkem